Penkkiä, penkkiä

Veljeni tarkasteli vanhana voimailun ammattilaisena mun treeniohjelmaa ja totesi insinöörimäisesti ääntään madaltamalla, että ”Tämä onkin sellainen ryssä ohjelma, mutta oikein pätevän tuntuinen”. Treenaan siis prosenteilla. Valmennuksen alussa treeniohjelman paraatipaikalle kirjattiin penkkiykkönen eli maksimi jonka olen nostanut. Tuo luku oli 10vko sitten 70kg, josta prosentteja alettiin laskemaan. Esimerkki: 4 sarjaa 5 toistoa 75% maksimista eli 52.5kg. Sarjojen ja toistojen määriä vaihdellen. Prosentit nousivat viikko viikolta ollen tällä hetkellä 80-90%.

Penkkiykkönen muuttui pari viikkoa sitten 70 kilosta 82kiloon ja näin ollen prosentit lasketaan nykyään tuosta 82kilosta. Kahden viikon päästä olisi tarkoitus taas koittaa ”Paljonks nousee penkiltä”. Toivottavasti nousis 85kg.

Penkkiohjelma on jaettu kahteen, kova- ja kevyt treeni. Mä en kyllä ymmärrä miten kakkostreeniäni voi sanoa kevyeksi, sillä aivan loppuun tää akka on reenin jälkeen hakattu. Mun lemppariksi on kevytreenissä noussut lankkupenkki. Siinä siis asetellaan pari-kolme laudanpätkää rinnan päälle jolloin nostomatka lyhenee ja ojentajat pääsevät paremmin töihin. Kyseistä treeniä on hieman hankala tehdä yksin, joten laatutiimi Vainion laajamittaisen kehittelytyön tulos. Patenttihakemus on ilmanmuuta vetämässä mahdollisten plagioimisten estämiseksi.